Clinics

Clinics

Wil je gaan hardlopen in Utrecht? Maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Of ben je een gevorderde loper en wil je graag advies en begeleiding om je doelen te behalen of je techniek te verbeteren? Bij Piet Callaars PCLC -Run2smile verzorg ik diverse looptrainingen en clinics. Zo zijn er drie verschillende loopgroepen: de rustigere loopgroepen voor de beginnende hardlopers. Loopgroepen voor gevorderde hardlopers die hun conditie, kracht en looptechniek willen verbeteren en de loopafstand langzaam willen uitbouwen. Als laatste een trainingsgroep voor snelle hardlopers die sneller willen worden en aan wedstrijden mee willen doen.

Voor elk type hardloper is er bij ons dus een geschikte groep. De gezamenlijke trainingen zijn altijd intervaltrainingen.
Iedereen heeft zijn eigen loopschema met persoonlijke doelen.

fit en gezond 2017

Maandagavond 20.00 – 21.15 uur
(Parkhaven)

Zaterdagmorgen 9.30 – 10.40 uur
(Lepelenburg)

Nog goed om te weten:

Hardlopers behoren bijna standaard tot de ‘vaste klanten’ van de sportmasseur.
Tijdens het hardlopen werken grote krachten in op de onderste extremiteit (benen). Met name tijdens de landingsfase. Gedurende het hardlopen is er sprake van een zweefmoment. Gevolgd door een landing op één voet.
De landingsvoet moet hierbij al gauw een gewicht van circa 200 tot 300 kg zien op te vangen. Knie-, enkel- en voetgewrichten én de omliggende bindweefselstructuren doen dienst als krachtenopvangende rubbers. Waarbij de spieren van het onderbeen én rondom het kniegewricht fungeren als schokbrekers.
Niet verbazingwekkend dus dat (zeker bij ongetraindheid, slechte getraindheid, vermoeidheid en verkeerde trainingsopbouw) de meeste hardloopblessures in deze hoogbelaste regio ontstaan.

Voorkomen van blessures heeft dus grote prioriteit. Een handige opbouw van de loopbelasting, een goede looptechniek en goed materiaal zijn van cruciaal belang voor de sporter en/of diens hardlooptrainer.
Een goede spierdoorbloeding in de (onder)beenspieren, een natuurlijke spiertonus in rusttoestand, de afwezigheid van actieve triggerpoints, een soepele fascie en onderhuids bindweefsel alsmede een volledige gewrichtsmobiliteit zijn belangrijke aandachtspunten voor de sportmasseur.